بازار سیب ایران

بازار میوه تره بار ایران را می توان به چند بازار مستقل تقسیم نمود که هر بازار، عرف و قوانین خاص خود را دارد که بازار سیب ایران نیز یکی از زیر دسته های بازار میوه تره بار در ایران است.

در انتهای این نوشته، می توانید نظر خود درباره بازار سیب درختی در ایران را با دیگران به اشتراک بگذارید…

بازار سیب ایران

کشور ایران به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای کوهستانی، این قابلیت را دارد تا در مناطق سردسیری همچون دماوند، ارومیه، اصفهان (سمیرم، پادنا)، میانه، مراغه و اشنویه، سیب درختی با کیفیت های صادراتی، درجه یک، درجه دو، درجه سه و سیب های زیر درختی که کاربردهای صنعتی دارند، تولید کند.

هر کدام از سیب های تولید شده در مناطق مذکور با هر کیفیتی، جایگاه ویژه خود را در بازار سیب ایران در اختیار دارند. برای مثال هنگامی که صحبت از صادرات سیب درختی در میان است، فعالان این بازار، سیب سمیرم، ارومیه و دماوند را پیشنهاد می کنند.

و هنگامی که کارخانجات تولید کننده انواع فراورده های صنعتی سیب مانند نکتارها، به دنبال سیب زیر درختی می گردند، سیب زیر درختی منطقه ارومیه به آنها پیشنهاد می شود. اینگونه، سیب درختی در بازار طبقه بندی می شود.

متاسفانه، با وجود اینکه، باغ داران، محصولات خود را با قیمت های بسیار مناسبی روانه بازار میوه تره بار داخل ایران می کنند، برخی افراد سودجو، به بهانه نوسان قیمت ارز و دلار و با توجه به رونق گرفتن صادرات سیب ایران، قیمت های نامتعارفی را برای این محصول در نظر می گیرند که همین امر باعث شده تا علی رغم وجود پتانسیل های بسیاری برای ورود سیب ایران به بازارهای میوه تره بار کشورهای بزرگ مانند کشور روسیه که از بزرگترین وارد کنندگان سیب درختی در دنیا بوده و از نظر مسافت به کشورمان ایران نزدیک می باشد، سیب ایران، نتواند به این بازار ها وارد شود.

به تبع این موضوع، شاهد آن هستیم که سیب های با کیفیت که مطابق با استانداردهای صادراتی، توانایی ورود به بازار سیب کشورهای مختلف را دارد، به جای اینکه بصورت تازه و بلافاصله پس از برداشت، وارد چرخه صادرات شوند، به دلیل طمع بزرگان بازار، درون سردخانه ها نگهداری می شود و بعضا حجم قابل توجهی از این محصول، از بین می رود. حجم بسیار زیادی از سیب مناطق مختلف ایران که می تواند به افزایش آمار صادرات موفق ایران کمک کند، به همین دلیل در سردخانه ها نگهداری می شود.

بسیاری از فعالان بازار سیب ایران، بر این باورند که سیب درختی تولید کشورمان، این پتانسیل را دارد تا بعنوان بهترین و خوشمزه ترین سیب درختی در دنیا شناخته شود. اما حضور واسطه های متعدد که اکثرا به فکر منافع خود هستند، مانع حضور سیب ایران در بازارهای بین المللی شده است.

در ایران سالانه حدود 3.5 میلیون تن سیب درختی تولید می شود که حدود 1.5 میلیون تن از این تولیدات، قابلیت صادرات به کشورهای مختلفی همچون روسیه، امارات و پاکستان را دارد.

برای آشنایی با بازار سیب درختی در روسیه و پتانسیل صادرات سیب ایران به این کشور، مقاله ای منتشر نموده ایم که پیشنهاد مطالعه آن را به شما می دهیم.

صادرات سیب درختی به روسیه

با توجه به توضیحات داده شده، چنانچه یک راهکار یا ساز و کار اصولی برای صادرات این میوه طراحی شود، می توان به بازار سیب ایران، بعنوان یک بازار برای ارز آوری به کشورمان نگاه کرد.

نظر شما در مورد بازار سیب ایران چیست؟

زیر این نوشته جعبه ای قرار دارد که شما می توانید نظر خودتان درباره بازار سیب درختی ایران با ما و خوانندگان این مطلب، در میان بگذارید.

  • آیا تجربه موفق یا نا موفقی از حضور در بازار سیب درختی دارید؟
  • آیا پیشنهادی برای این بازار دارید؟
  • آیا راهکاری در ذهنتان وجود دارد که می تواند به این بازار کمک نماید؟

هر چه تمایل دارید، می توانید با رعایت موازین اخلاقی و در چارچوب قانون، در جعبه ای که در زیر قرار دارد، بنویسید. ما نظر شما درباره بازار سیب ایران را منتشر می کنیم.

2 نظر برای “بازار سیب ایران”

  1. علی پورربانی

    سلام باتشکرازمشاوره ودلسوزی شمادرزمینه تولید وفروش سیب درختی بنده به نیابت ازاهالی دهستان میانکوه واقع درشهرستان درگز استان خراسان رصوی تقاصامندم بااینکه شغل تمام مردم هشت روستا تولید سیب درختی زرد وقرمزمیباشدازنظرکیفی باسیب دماوند رقابت میکندهمه ساله مشکل فروش دارندناچارا باقیمت پایین به دلالان میدهندومردم به کندن درختان روی اوردن اگرراهکاری برای کمک به مردم است برای رصای خداارائه نمائید

  2. کیامرث بابایی

    با سلام. با توجه به اینکه سیب با هزینه زیادی به ثمر میرسد ولی در موقع برداشت کشاورزان و باغدارات زحمتکش نقشی در تعیین قیمت سیب ندارند، و فردی بنام ارجمندی خریدار عمده سیب قیمت سیب را تعیین میکند و امسال هم سیب را کیلویی 1500 تومان مشخص کرده و هر جور هم دوست داشته باشد پرداخت میکند و از کشاورزان هم کاری ساخته نیست و متاسفانه از طرف دولت هم هیچ گونه حمایتی از باغدار در زمینه تعیین قیمت واقعی سیب صورت نمیگیرد و همچنین باغداران هم کود و سموم کشاورزی را به قیمت ازاد از بازار میخرند و هیچگونه یارانه ای هم در این زمینه به کشاورزان تعلق نمیگیرد. بنده خودم باغدار هستم و امسال ضرر کردم و خیلی از سیبها به زیر درخت ریخت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *