صادرات کیوی

کیوی صادراتی اصولا در مناطق و نوار شمالی کشورمان ایران پرورش می یابد و معروفترین نوع این محصول که در صادرات کیوی از آن استفاده می شود گونه ای است به نام هایوارد. این گونه علاوه بر تالش و آستارا در سایر مناطق شمالی که از نظر شرایط اقلیمی قابلیت تولید این میوه را دارند نیز تولید می شود.

از همان ابتدا که کشت این میوه به عنوان یکی از پر سود ترین مشاغل شمال کشور به حساب می آمد، صادرات کیوی به کشورهای همسایه ایران نیز به همین اندازه سود آوری داشته و باعث ورود ارز به ایران بوده است.

صادرات کیوی

حاشیه سود این میوه به قدری وسوسه بر انگیز بود که در برهه ای از زمان برخی شالیکاران مزارع خود را به باغ های تولید کیوی تغییر کاربری دادند و اکثرا با هدف صادرات این محصول به کشورهای بزرگی مانند روسیه مشغول به فعالیت شدند.

همانگونه که در مطالب قبلی عنوان شد، سالانه حدود 300 هزار تن کیوی در کشور تولید می شود که نیمی از آن برای صادرات به کشورهای مختلف قابل استفاده است. بخشی از کیوی صادراتی، بلافاصله پس از برداشت صادر شده و بخشی از آن نیز راهی سردخانه های آستارا، تالش و سایر شهرهای نوار شمالی کشور می شود تا بتوان در تمام فصول سال پاسخگوی نیاز صادرکنندگان این میوه بود.

همانند تمام محصولات کشاورزی ایران که در زمانهایی خاص و با توجه به سیاست های اتخاذ شده دولت محترم که عمدتا در جهت رفاه شهروندان ایرانی و برای تنظیم بازار یک محصول خاص، دستور ممنوعیت صادرات را اعلام می نماید، کیوی صادراتی نیز در شرایط خاص و با صلاحدید مقامات تصمیم گیرنده، در لیست محصولاتی که صادرات آنها موقتا ممنوع است، قرار می گیرد. البته در مورد کیوی، کمتر شاهد چنین شرایطی بوده ایم. چرا که ایران در لیست چهار کشور بزرگ تولید کننده کیوی در جهان قرار دارد و کمتر اتفاق می افتد که در بازار میوه تره بار داخلی، شاهد کمبود این میوه باشیم.

چالش های ممنوعیت صادرات کیوی

بزرگترین چالشی که در زمان ممنوعیت صادرات کیوی وجود دارد گریبانگیر صادر کنندگان این میوه می شود. این عزیزان با توجه به تعهداتی که در قبال مشتریان خارجی خود دارند، می بایست در زمانی که به طرف خارجی قول داده اند، سفارش ایشان را تامین و صادر نمایند و این تعهدات را قبل از اعمال قوانین ممنوعیت صادرات موقت کیوی به مشتری خود ارائه نموده اند.

در زمان هایی که به دلایل مختلف که عمده آن در جهت تنظیم بازار داخل می باشد، صادرات این میوه ممنوع می شود، بعضا صادرکنندگان، متحمل پرداخت خسارت می شوند. اما کاش این چالش با پرداخت خسارت به دلیل عدم انجام به موقع تعهد، برطرف می شد. معضل بزرگتری که در این مواقع وجود دارد، به قیمت برباد رفتن زحماتی که در زمینه بازریابی و توسعه مشتریان این شرکت ها صورت گرفته تمام می شود.

با وجودی که کشورهای بزرگ تولید کننده کیوی، در اکثر بازارها و میادین بزرگ و بین المللی میوه تره باری که ایران نیز حضور دارد، حضوری رقابتی و پررنگ دارند، نمی توان انتظار داشت مشتریانی که تک تک آنها با زحمت فراوان به لیست مشتریان یک شرکت بازرگانی اضافه شده اند، برای تامین نیاز خود و یافتن منابع جدید، تمایلی به همکاری با تامین کنندگانی که ریسک سرمایه گذاری آنها را افزایش می دهند، داشته باشند و این به معنی از دست دادن مشتریان بالفعل است.

چالش های دیگری نیز در مسیر صادرات کیوی وجود دارد اما هیچکدام به پررنگی ضربه ای که به تجار و شرکت های صادرکننده وارد می شود، نیست. چرا که عمده تلاش برای ورود ارز به کشورمان را این عزیزان با بکارگیری روشهای مختلف بازاریابی محصولات کشاورزی انجام می دهند.

صادرات کیوی به کدام کشورها انجام می شود؟

اکثر کشورهای همسایه ایران و همچنین کشورهایی که از نظر مسافت زمینی و دریایی فاصله کوتاهی با ایران دارند، وارد کنندگان کیوی از ایران هستند. گرچه با وجود کانتینرهای یخچال دار و با توجه به اینکه کیوی را می توان در شرایط سردخانه ای به مدت طولانی نگهداری نمود، می توان در صورتی که درخواست از کشورهای اروپایی و شرق آسیا، آفریقا و حتی کانادا وجود داشته باشد و چنانچه قیمت تمام شده در زمانی که محصول به میادین میوه تره بار این کشورها ورود پیدا می کتد، کشش آن بازار را داشته باشد، صادرات کیوی به این کشورها را نیز انجام داد.

اما در حال حاضر کشورهایی همچون :

  • روسیه
  • گرجستان
  • هند (هندوستان)
  • عراق
  • ترکیه
  • تاجیکستان
  • امارات (دبی)

عمده وارد کنندگان کیوی ایران می باشند و صادرات این محصول به کشورهای مذکور چه از نظر بازگشت سرمایه (موانع موجود برای ورود ارز به ایران) و چه از نظر حاشیه سودی که در صادرات این محصول وجود دارد، از سهولت بیشتری نسبت به کشورهایی که از نظر مراودات مالی از قوانین بین المللی تبعیت می کنند برخوردار است.

صادرات کیوی به روسیه

در مطالب مختلفی که در زمینه صادرات محصولات مختلف کشاورزی ایران مانند فلفل دلمه رنگی، سیب درختی، گل کلم و بادمجان در سایت سبزینو منتشر شده، به دفعات اهمیت حضور در بازار میوه تره بار کشور روسیه خصوصا شهر مسکو (فودسیتی) مورد بحث قرار گرفته.

کشور روسیه بعنوان بزرگترین کشور جهان یکی از بزرگترین واردکنندگان محصولات کشاورزی نیز می باشد. کشورهایی مانند اسپانیا، هلند، صربستان و چندین کشور اروپایی، ترکیه و ایران حضوری چندین ساله و با سابقه زیاد در بازار این کشور دارند.

با توجه به اینکه روسیه 144 میلیون جمعیت دارد و پایتخت این کشور، مسکو تنها 2600 کیلومتر تا آستارا، قطب کیوی ایران فاصله دارد، صادرات کیوی به روسیه فرصت بسیار مناسبی است که در اختیار تولیدکنندگان این محصول در شمال ایران، خصوصا منطقه تالش و کیوی آستارا قرار دارد.

صادرات کیوی به هند (هندوستان)

علاوه بر سیب درختی ایران، کیوی صادراتی کشورمان نیز یکی از گزینه های واردکنندگان محصولات کشاورزی در کشور هند می باشد. عمدتا در صادرات محصولات کشاورزی به هندوستان، از بنادر و پورت های جنوب ایران برای ارسال بار به کشور هندوستان استفاده می شود که مقصد بیشتر کشتی های باربری، پورت یا بندر ایست در جنوب کشور هند به نام ناواشیوا.

ناواشیوا، بزرگترین پورت کانتینر در این کشور بوده که در صادرات کیوی به هند، مقصد اکثر کشتی ها به این بندر منتهی می شود. این بندر گنجایش 4.4 میلیون کانتینر TEU را دارد. TEU مخفف کانتینرهای 20 فوت است که در حمل و نقل بین المللی از این واژه که اختصار عبارت Twenty-Foot Equivalent Unit می باشد، استفاده می شود.

صادرات کیوی به هندوستان، از دیرباز که این محصول در کشورمان تولید و صادر می شده، از مقاصد و بازارهای مناسب برای کیوی صادراتی ایران بوده است. متاسفانه بعضا شاهد کلاهبرداری های کاملا حرفه ای تاجران هندی در مورد تاجران ایرانی بوده ایم که عمدتا از عدم آشنایی تاجران ایرانی نسبت به شرایط همکاری با تاجران کشور هندوستان نشأت می گیرد.

وجود شرکت های صادرات محصولات کشاورزی، می تواند تا حد زیادی از بروز چنین کلاهبرداری هایی جلوگیری نماید و ریسک متحمل شدن ضررهای بعضا بسیار سنگین که تهدید جدی برای تجار ایرانی است را کاهش دهد.

خرید و فروش کیوی صادراتی

شرکت بازرگانی سبزینو آمادگی تامین سفارش های خرید و فروش کیوی صادراتی را داشته و با توجه به تجربه موجود در این مجموعه، سفارشات را به گونه ای مدیریت می کنیم که در نهایت به ادامه همکاری مشتریان عزیز با گروه بازرگانی سبزینو منجر شود.

چنانچه سفارش صادرات کیوی به کشورهایی که به آن اشاره شد را دارید، می توانید همه روزه در ساعات کاری مجموعه سبزینو، با بخش فروش یا صادرات این شرکت تماس بگیرید و ضمن استعلام قیمت کیوی صادراتی، سفارش خود را به بخش فروش سبزینو، اعلام نمایید.

به یاد داشته که سفارشات به ترتیب الویت و با توجه به ترافیک ورود و خروج سردخانه و انبار سبزینو در شمال و شمال غرب کشور، مدیریت و تامین خواهند شد. این یادآوری به این دلیل است که در زمانی که شما سفارش خرید و فروش کیوی صادراتی را به بخش فروش سبزینو اعلام می نمایید، تاریخ تحویل ممکن است تا یک هفته و بعضا 14 روز تعیین شود.

مشاوره صادرات کیوی

در صورتی که در زمینه خرید، فروش و صادرات کیوی نیاز به مشورت تخصصی دارید، می توانید همه روزه در ساعات اداری، از طریق شماره ای که در زیر درج شده، بصورت مستقیم با خانم مهندس نوروزی تماس بگیرید و از خدمات مشاوره ایشان استفاده کنید.

لطفا به یاد داشته باشید، مشاوره تنها در زمینه کیوی صادراتی، اعم از خرید، فروش و صادرات ارائه می شود و از پاسخ به درخواست مشاوره هایی که در زمینه بازار داخلی این محصول می باشند، معذوریم.

مشاوره خرید، فروش و صادرات » 09131009342 » خانم مهندس زهره نوروزی