فلفل دلمه رنگی گلخانه ای capsicum

فلفل دلمه رنگی گلخانه ای از محبوبیت بالایی در بین مردمان آمریکا و اروپا داشته و از پرمصرف ترین سبزیجات این دو قاره می باشد و در طعم و رنگ های متفاوتی پخته و یا خام مصرف می شود و میزان ویتامین C موجود در آن تقریبا 12 برابر پرتقال می باشد.

[product_table id=”932″]

رشد آهسته محصولات گلخانه ای مثل فلفل رنگی، باعث میشود شاهد محصول بیشتری نسبت به سایر محصولات گلخانه ای چون خیار، گوجه، بادمجان و … باشیم.

در گلخانه های مدرن، بهینه سازی محیط رشد با استفاده از شبیه سازی شرایط آب و هوایی و حرارت زیاد انجام می شود که این شرایط روند بازدهی و رشد فلفل را تسریع می کند. گونه ای از فلفل که بیشتر تولید می شود برای کشت گلخانه ای مناسب است تا در فواصل بلند مدت تولید بیشتری داشته باشیم.
در زمان رشد، فلفل 2 ساقه دارد که وقتی رشد بیشتری کرد به 4 ساقه تبدیل خواهد شد و فلفل های با 2 ساقه در شرایط گرم تر، منعطف تر می باشند.

در گلخانه های ساده که کنترل کمتری بر شرایط آب و هوایی وجود دارد، شاهد تنش در فلفل خواهیم بود. فلفل در شرایط استرس زا، قدرت خود را از دست میدهد. به همین دلیل توصیه می کنیم در این نوع گلخانه ها فلفل هایی که در مقابل اینگونه تنش ها مقاوم هستند را انتخاب کنید.

بوته فلفل دلمه رنگی ارتفاع کوتاهی دارد. محصول آن در سه رنگ زرد، قرمز و نارنجی قابل برداشت است. به دلیل وجود ماده آلکالوئیدی کاپسایسین، فلفل قرمز رنگ می شود.

فلفل دلمه رنگی گلخانه ای

کشت فلفل دلمه رنگی گلخانه ای

بهترین دما برای رشد فلفل دلمه رنگی گلخانه ای، 15 الی 35 درجه سانتی گراد می باشد و اگر دمای گلخانه از 35 درجه سانتی گراد فراتر رود،در نوک فلفل شاهد لکه های سوخته خواهیم بود و همچنبن گل های بوته شروع به ریختن خواهند نمود. اما زمانی که دمای گلخانه به کمتر از 15 درجه سانتی گراد می رسد، برگ ها و غنچه فلفل دلمه ریزش و ریشه آن شروع به پوسیدن می کند.

سعی کنید در طول روز دمای گلخانه را بین 18 و 30 درجه و در شب نیز 16 الی 18 درجه نگاه دارید. در کل در زمان رویش، دمای مناسب برای رشد و نمو 21 الی 23 درجه و در زمان زایش زیر 21 درجه می باشد.

از آنجا که نور یک عامل موثر در پرورش فلفل دلمه رنگی گلخانه ای می باشد، جهت زود رسی و افزایش عملکرد میوه فلفل، به مدت 16 ساعت در روز، مقدار 125 میکرو مول بر متر مربع بر ثانیه، نور تکمیلی نیاز است.

دی اکسید کربن مورد نیاز گلخانه در حدود 1.000 تا 1.500 ppm می باشد.

رطوبت گلخانه را بین 75 تا 80 درصد تنظیم کنید. بیماری های قارچی و باکتریایی ماحصل رعایت نکردن میزان بیشینه یا کمینه رطوبت گلخانه است که علاوه بر بیماری های ذکر شده، باعث ریزش گل ها نیز خواهد شد.

فلفل دلمه نیاز به Ph در حدود 7 دارد.

روش نشاء کاری در تولید فلفل دلمه گلخانه ای به روش کشت مستقیم بذر ارجحیت دارد. 6 هفته زمان لازم است تا بذرهای جوانی که بتازگی برداشت شده اند، از خواب بیدار شوند و شروع به جوانه زنی نمایند.

دمای مناسب قبل از جوانه زنی، بین 9 الی 10 درجه سانتی گراد، و کمتر از 25 درجه سانتی گراد در زمان جوانه زنی می باشد.پس از آن به مدت 20 روز بذرهایی که تازه برداشت شده اند، قادرند تا در دمای 24 درجه، جوانه بزنند.

بذر فلفل را در عمق 1.5 تا 2 سانتی متری خزانه و در اواخر ماه دوم فصل پاییز(آبان ماه) کشت کنید و پس از یک هفته الی 10 روز شاهد سبز شدن بذر خواهید بود. زمان لازم برای تهیه نشاء سه ماه می باشد. بذرهای موجود در خزانه در دمای 25 الی 26 درجه و در میان پیت ماس انجام می شود. برای افزایش 40 تا 70 درصدی جوانه زنی، بذر را انبار کنید.

اولین جوانه گل را که مشاهده نمودید، زمان آن رسیده تا نشا را به زمین اصلی انتقال دهید. از زمانی که کشت بذر در سینی نشاء را انجام دادید، 10 هفته منتظر بمانید و سپس آن را به داخل گلدان منتقل کنید.

EC خاک را حدودا 2.5 میکروموس بر سانتی متر کنترل نموده و دمای محیط پس از انتقال نشاء را به 21 درجه سانتی گراد کاهش دهید و دوروز یکبار، نشاء را آبیاری کنید. دقت داشته باشید زمانی که قصد انتقال نشاء به گلخانه را دارید، به گیاه فلفل باید حدودا 6 الی 7 برگ وجود داشته باشد و در هر متر مربع بیش از 2 تا 3.5 بوته فلفل وجود نداشته باشد. در غیر اینصورت شاهد پایین بودن کیفیت فلفل و همچنین کاهش عملکرد آن خواهید بود.

اگر نشاء عمیق تر کاشته شود، بعد از مدت 30 روز ماده خشک و تعداد گل گیاه فلفل افزایش می یابد. به یاد داشته باشید که در هنگام انتقال، بستر کشت را مرطوب نگاه دارید، یک روز قبل از کاشت، محلول های غذایی را به زمین اصلی اضافه کنید، دمای محیط کشت اصلی را بین 20 الی 21 درجه سانتی گراد به تثبیت برسانید، رطوبت محیط را بین 75 الی 80 درصد نگاه داشته و دی اکسید کربن را به 800 الی 1200 ppm برسانید.

فلفل دلمه گلخانه ای، معمولا زمانی که گل می دهد، تا رنگ گرفتن میوه آن زمانی حدوده 22 هفته، و 6 الی 10 هفته نیز پس از کشت نشاء موعد برداشت آن فرا می رسد.

پس از اینکه 85 درصد میوه رنگ گرفت، می توانید آن را برداشت کنید که معمولا یک و گاها 3 بار در هفته قابل برداشت می باشد. در طول دوره رشد، می توانید بین 7 الی 12 بار، برداشت محصول داشته باشید.

شما می توانید از هر متر مربع، چیزی حدود 5 تا 6 کیلوگرم فلفل دلمه رنگی گلخانه ای برداشت کنید. هر چه فلفل ها درشت تر باشد، خواهان آن نیز در بازار بیشتر خواهد بود. برای برداشت از چاقوی تیز استفاده کنید.

دمای 7 تا 8 درجه سانتی گراد برای فلفل رنگی، و 10 درجه سانتی گراد برای فلفل سبز با رطوبت نسبی 90 درصد، دمای مناسب برای انبار کردن آن بوده و زمانی که فلفل رطوبت خود را از دست می دهد، رو به سفت شدن میوه می رود.

بستن بوته فلفل دلمه رنگی گلخانه ای

در پایان دوره، گیاه فلفل اگر سالم باشد، به اندازه ارتفاع مفید گلخانه رشد خواهد کرد، پس 2 الی 3 شاخه را انتخاب کنید به انتهای شاخه های فرعی نخی بسته و مانند شاخه اصلی به دور نخ بپیچید. بوته فلفل دلمه رنگی گلخانه ای، به پایین کشیده نمی شود.

سعی کنید نارسایی های فلفل های رنگی را بشناسید تا بتوانید آنها را برطرف کنید.
در صورتی که بعد از رویش گل، دمای گلخانه بصورت طولانی مدت مناسب گیاه نباشد و در حدود 14 درجه سانتی گراد باشد، شاهد بد شکلی میوه خواهیم بود. که این مشکل را در ماه های سرد فصل زمستان نیز مشاهده می کنیم. حشرات موزی نیز با مکیدن شیره گیاه، عاملی دیگر برای بد شکلی فلفل دلمه ای هستند.

اگر فلفل شما ضخیم و به دو قسمت تقسیم شده، ناشی از رطوبت 85 درصدی گلخانه، سردی هوای گلخانه در شب و یا آبیاری دیر هنگام بوته می باشد. و اگر شاهد تغییر رنگ میوه در زمانی که اندازه آن مناسب است نبودید، بدانید که میانگین دمای گلخانه در طول شبانه روز کم می باشد و سعی کنید نیم درجه به دمای گلخانه خود، بیفزایید.
اگر قبل از رسیدن کامل، میوه از بوته جدا شود، که این اتفاق ممکن است در اول دوره رخ دهد، بیانگر کوچک بودن برگ های اولیه و عدم توانایی آنها به تغذیه میوه، می باشد.

برداشت فلفل دلمه رنگی گلخانه ای

بسته به سفارش مشتریان شما که آیا فلفل دلمه ای سبز نیاز دارند یا قرمز، برداشت فلفل دلمه رنگی گلخانه ای از اواسط تابستان تا اواسط پاییز، طول می کشد. وقتی که میوه ها هنوز سبز هستند، فلفل شیرین است. در این زمان می توانید برداشت فلفل دلمه شیرین را انجام دهید.

فلفل دلمه را می توان به مدت 4 هفته در دمای 8 الی 10 درجه سانتی گراد و در کیسه های بلند پلاستیکی نگهداری نمود.

صادرات فلفل دلمه رنگی گلخانه ای

سبزینو بصورت هفتگی و منظم، محموله های فلفل دلمه ای تولید ایران را به کشور های مختلفی همچون روسیه و قطر ارسال می کند و توانسته تا اعتماد تجار سختگیر روس و عرب حوزه خلیج فارس را جلب و با ایشان معامله کند.

ما توانایی صادرات محصولات گلخانه ای شما به چندین کشور را دارا بوده و دغدغه انتقال پول و مراودات مالی شما را برطرف می نماییم.

جهت تامین و خرید فلفل دلمه گلخانه ای برای صادرات، با خانم نوروزی به شماره 09131009342 تماس حاصل نمایید.