عوامل تاثیر گذار بر قیمت سیب درختی

در این مقاله در مورد عوامل تاثیر گذار بر قیمت سیب درختی صحبت می کنیم. اینکه چه عواملی باعث ایجاد نوسان قیمت در بازار سیب ایران می شود. همانگونه که می دانید، سیب ایران یکی از محصولات کشاورزی صادراتی به حساب می آید که اگر بتوان فارغ از نوسانات قیمت ارز در بازار، قیمت صادراتی این محصول را به ثبات تقریبی رساند، پتانسیل صادرات این محصول، توانایی ارزآوری به کشورمان را دارد.

به این ترتیب می توان انتظار داشت که متقاضی واردات این محصول از ایران، در کشورهای بیشتری گسترش یافته و صادرات ما به کشورهایی همچون روسیه و پاکستان که عمده صادرات سیب درختی به این دو کشور انجام می شود، منتهی نشود.

حوادث طبیعی

از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت سیب درختی، حوادث طبیعی است. در برخی مناطق سردسیر، سرمای هوا به قدری شدید می شود که باعث آسیب به شکوفه درختان شده و بعضا از باردهی طبیعی درخت به طور کل جلوگیری می کند.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت سیب درختی
سرمازدگی شکوفه درختان سیب، یکی از مهمترین عوامل کاهش عرضه سیب درختی در بازار سیب ایران و در نتیجه افزایش قیمت این محصول خواهد بود.

در چنین مواقعی، به دلیل کاهش عرضه در بازار سیب ایران، قیمت سیب منطقه ای که درختان آن دچار سرمازدگی شده اند، افزایش یافته و از آنجا که بصورت میانگین، میزان سیب درختی موجود در بازار کاهش می یابد، قیمت سیب درختی سایر مناطق نیز دستخوش نوسان شده و افزایش نسبی را خواهد داشت.

برای مثال، دماوند به عنوان قطب سیب ایران، به دلیل شرایط جوی، ممکن است به دلیل سرمای بهاره، شاهد سرمازدگی درخت و شکوفه های سیب باشد که به تبع این اتفاق، عرضه سیب درختی دماوند در بازار سیب ایران، کاهش می یابد و باعث افزایش قیمت این محصول در بازار می شود.

بیماری درختان

در برخی مناطق نیز، وجود آفت های گوناگون باعث از بین رفتن محصولات باغ داران می شود. اگر گستردگی بیماری و آفت درختان، پهنه وسیعی از باغات را درگیر کند، شاهد کاهش عرضه خواهیم بود.

افزایش تقاضا و صادرات

یکی از عوامل افزایش قیمت سیب یا هر محصول کشاورزی دیگری، افزایش تقاضای آن محصول در بازار است. این خاصیت هر بازاری است. افزایش تقاضا، افزایش قیمت را دربر خواهد داشت و کاهش تقاضا، کاهش قیمت.

این افزایش تقاضا ممکن است در بازه های زمانی مختلف علل متفاوتی داشته باشد. برای مثال افزایش قیمت ارز در کشورمان باعث شد تا تجار محصولات کشاورزی صادراتی، در صدد چشیدن مزه شیرین صادرات سیب بیفتند.

تقاضا برای صادرات این محصول به قدری افزایش یافت که باعث کاهش موجودی در بازار شد. همین کافی بود تا سیب درختی که سالیان سال از ارزان ترین میوه های موجود در میدان میوه تره بار ایران بود، شاهد افزایش قیمت باشد.

نکته جالب اینجاست که تولیدکنندگان نقش بسیار کمرنگی در افزایش یا کاهش قیمت سیب درختی دارند و در اصل بعد از حوادث طبیعی، دلالان و واسطه های فعال در بازار سیب ایران هستند که از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت سیب درختی می باشند.