بزرگترین تولیدکنندگان بادمجان در جهان

ایران رتبه پنجم تولید بادمجان را در بین بزرگترین تولیدکنندگان بادمجان در جهان دارد. کشورمان سالانه حدودا 735 هزار تن انواع بادمجان گلخانه ای و مزرعه ای را تولید می کند. این درحالی است که کشور چین با تولید 28.5 میلیون تن بادمجان در سال به تنهایی 57% از حجم تولید این محصول در کل کره زمین را از آن خود کرده است.

در سراسر جهان، 1.600.000 هکتار زیر کشت بادمجان می باشد. مساحتی تقریبا به اندازه مساحت کشور عزیزمان ایران. طبق آماری که در سال 2013 منتشر شد، کل تولید بادمجان در جهان، 49.4 میلیون تن اعلام شده که بعد از چین، هندوستان با تولید 13.4 میلیون تن، رتبه دوم را با تولید 27% از کل تولید جهانی، از آن خود نموده.

بزرگترین تولیدکنندگان بادمجان در جهان

پس از دو کشور چین و هند، مصر، ترکیه و ایران به ترتیب دارای رتبه های 3، 4 و 5 تولید بادمجان در دنیا می باشند. کشور مصر سالانه حدود 1.2 میلیون تن، ترکیه حدود 820 هزار تن و ایران حدود 734 هزار تن بادمجان در پایان سال 2013 تولید نموده اند.

در جدول زیر می توانید آمار تولید بادمجان بر اساس حجم تولید را مشاهده کنید

رتبه کشورتولید (تن) در سال 2013
1چین28,433,500
2هند13,444,000
3مصر1,246,707
4ترکیه826,941
5ایران733,350
6اندونزی545,646
7عراق510,918
8ژاپن321,200
9ایتالیا302,673
10فیلیپین219,911

با استناد به آماری که به آن اشاره کردیم و با توجه به این موضوع که ایران پنجمین تولید کننده بادمجان در جهان می باشد، می توان از این فرصت برای صادرات این محصول به کشورهای مختلفی همچون روسیه و امارات، استفاده نمود.

اما باید توجه داشت که کشورهایی مثل اسپانیا و هلند رقبای سرسختی محسوب می شوند که علاوه بر صادرات محصولی با کیفیت، از بهترین نوع بسته بندی چه از نظر طراحی کارتن ها و جعبه ها و چه از نظر کیفیت ساخت آنها توانسته اند جایگاه مناسبی را برای محصولات خود در کشورهایی همچون روسیه که ایران نیز در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و بادمجان نیز در آن فعالیت دارد، پیدا نموده و سهم مناسبی از بازار را از آن خود کنند.

صرف در اختیار داشتن رتبه پنجم جهان در تولید بادمجان، نمی توان انتظار داشت که بدون در اختیار داشتن مزایای رقابتی، بتوان جایگاه و سهم مناسبی از باراز کشور روسیه را در اختیار گرفت. از جمله مزیت های رقابتی که می توان به آن اشاره نمود، جدای از قیمت، کیفیت محصول و نوع و طراحی بسته بندی آن می باشد.

در ایران هم بادمجان گلخانه ای و هم نوع مزرعه ای یا همان فضای باز تولید می شود که هر دو نوع در صورت دارا بودن استانداردهای لازم برای صادرات، قابلیت صادات به روسیه و کشورهایی همچون: عمان، امارات، کویت و قطر را دارد.

عامل مهم قیمت، می تواند در حجم تقاضا برای بادمجان صادراتی تاثیر گذار باشد. متاسفانه، تولیدکنندگان این محصول چه در گلخانه و چه در مزرعه، زمانی که متوجه حجم بالای تقاضا می شوند، قیمت فروش خود را افزایش می دهند که این امر باعث عدم همحوانی قیمت بادمجان با قیمت میادین میوه تره بار کشورهای مذکور شده و به سرمایه خود و صادرکنندگان ضربه وارد می کنند.

بسیاری از سفارشات، به دلیل طمع، پس از سورت و بسته بندی و حتی اجاره کانتینر برای حمل و نقل محصول تا مرز، به دلیل افزایش ناگهانی و کاذب قیمت، کنسل می شوند و تولید کننده مجبور به فروش محصولات خود در بازار میوه تره بار داخلی می شود. این اتفاق، به انبارها نیز خسارت وارد می کند. چرا که انبار هزینه سورت و بسته بندی و اجاره کانتینر را قبل از تسویه حساب پرداخت نموده.

در پی این موضوع، خریدار به دلیل کنسل نمودن سفارش خود، می بایست مبلغی از پیش پرداخت خود را بابت جبران خسارت به تیم تامین و انبار پرداخت کند. این روند باعث شده تا شاهد عدم اعتماد در معاملات باشیم. در صورتی که تولید کنندگان، می توانند با یک حاشیه سود منطقی و مناسب، موجبات رضایت چرخه ای که برای تامین تا صادرات بادمجان به چرخش درآمده را فراهم آورند.

این توضیحات داده شد تا به این نتیجه برسیم که علاوه بر موارد مذکور در زمینه مزایای رقابتی، وجود یک سیستم سالم از زمان کاشت محصول تا زمان صادرات آن، لازمه حیات چرخه صادرات می باشد.

وجود یک سیستم یا فرآیند مشخص در جهت تثبیت قیمت و ایجاد امنیت برای سرمایه گذار، میتواند سرمایه های راکد که حجم بالایی از آن در چرخه مالی کشور وجود دارد را به سمت صادرات بادمجان و سایر محصولات کشاورزی سوق دهد.

برای مثال در سال 97 و قبل از شوک بزرگی که به بازار ارز وارد شد، قیمت فلفل دلمه اصفهان به ازای هر کیلوگرم، 9000 تومان اعلام می شد. پس از افزایش ناگهانی قیمت دلار، به یکباره قیمت فلفل رنگی اصفهان، به 23000 تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. دلار کاهش یافت ولی قیمت اعلامی از سمت تولیدکنندگان به نسبت کاهش قیمت ارز، کاهش نیافت. اکنون قیمت یک کیلوگرم فلفل دلمه صادراتی اصفهان، کیلویی 19000 تومان می باشد.

این در حالی است که کلیه فعالان بازار بخوبی متوجه قیمت کاذب هستند اما به دلیل وجود تقاضا، بالاجبار، خرید خود را بر اساس قیمت اعلامی گلخانه داران، انجام میدهند.

در حالی که، وجود یک سیستم یکپارچه میتواند تا حد زیادی، از قیمت های کاذب و حباب طور جلوگیری نماید. این شرایط در مورد بازار بادمجان گلخانه ای نیز وجود دارد.

به نظر شما چه راهکاری برای جلوگیری از طمع تولیدکنندگان و واسطه هایی که حضورشان در هر بازاری خصوصا بازار محصولات کشاورزی اجتناب ناپذیر می باشد، وجود دارد؟ در قسمت پایین این مطلب، بخش ارسال نظر را برای شما فعال نموده ایم تا تجربیات یا راهکارهایی که در ذهنتان است را با دیگران به اشتراک بگذارید…

2 نظر برای “بزرگترین تولیدکنندگان بادمجان در جهان”

  1. نادر مظلومی

    اولین بار است که سایت شما را بازدید می کنم. هدف ها و ماموریتی که در بازار محصولات کشاورزی تعقیب می کنید عالی است و امیدوارم در ادامه به چشم اندازی خوب منتهی شود.
    و اما دو توصیه: نخست آنکه بسیاری از محتویات شما تابع زمان و مکان است. از ارایه این دو در زیر نوشته هایتان دریغ نفرمایید. نکته دیگر غنای اطلاعاتی است که ارایه می دهید. با توجه به حضور در زنجیره تامین این امر به تبلیغ فعالیت های شما کمک خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *