خرمای مضافتی

آیا تا به حال به این موضوع که خرمای مضافتی از چه واژه ای سرچشمه می گیرد، فکر کرده اید؟ کلمه مضافت ریشه در کلمه ضیافت دارد و از آنجا که در ضیافت ها خصوصا ضیافت ماه مبارک رمضان، حرف اول سفره های افطار، خرما می باشد، پسوند مضافتی را به این میوه داده اند.

البته خیلی ها بر این باورند که مضافتی خانواده ایست در کرمان که خرمای منطقه بم را با برند خانوادگی خود بسته بندی و برای فروش روانه بازار می کنند. اما دلیل اصلی آن استفاده این نوع خرما در ضیافت هاست.

خرمای مضافتی بم

مشخصات خرمای مضافتی

انواع خرما که در ایران تولید می شود، مشخصات منحصر به فرد خود را دارد و خرمای مضافتی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. همانگونه که می دانید، گونه های مختلف این میوه، نام های متفاوتی داشته که یکی از روشهای دسته بندی آن، با استفاده از همین نام ها می باشد.

در قالب مطالب تخصصی، هر بار یک گونه از خرما را در سایت معرفی می کنیم. در این مطلب بصورت کامل، نوع مضافتی را معرفی خواهیم نمود.

خرمای مضافتی در کدام منطقه ایران تولید می شود؟

این خرما در نخلستان های بم در 165 کیلومتری جنوب شرقی استان کرمان تولید می شود. آب و هوای خشک و گرم بم و مجاورت این منطقه با کویر، باعث ایجاد شرایط اقلیمی مساعدی برای تولید خرما شده است.

بم، هزاران هکتار نخلستان را در خود جای داده و بعنوان قطب تولید خرما، سالانه و با توجه به تغییرات جوی و اقلیمی، به صورت میانگین، 70 الی 80 هزار تن از این محصول کشاورزی را تولید می کند که ضمن ایجاد اشتغال حدودا 20 هزار نفری بصورت مستقیم و غیر مستقیم، ارز آوری مطلوبی در بخش کشاورزی را عاید کشورمان می کند.

در بین خرماهای صادراتی، خرمای مضافتی بم، بیشترین حجم صادرات را در اختیار دارد و محصول این منطقه به بیش از 50 کشور صادر می شود.

اندازه خرمای مضافتی بم

انواع خرما در سه سایز (اندازه) کوچک، متوسط و بزرگ طبقه بندی می شوند. خرمای مضافتی از نظر سایز و اندازه در طبقه متوسط قرار دارد. در موارد استثنا و معدود، شاهد سایزهای کوچک و بزرگ نیز بوده ایم. ولی سایز این محصول عمدتا متوسط می باشد. نوع مرغوب آن اندازه ای بین 2.5 تا 4.5 سانتی متر را دارد.

سایر مشخصات

  • میزان رطوبت : خرماها میزان رطوبت متفاوتی دارند. خرمای مضافتی بم در بین خرماهای موجود از بالاترین میزان رطوبت برخوردار است که این عامل باعث لذیذ تر شدن این میوه شده است. رطوبت این محصول بسته به زمان برداشت آن، بین 15 الی 35 درصد می باشد.
  • رنگ و شکل : رنگ خرمای مضافتی بم، قهوه ای تیره تا مشکی می باشد و از نظر شکل همانند سایر همنوعان خود، شکلی بیضی را دارد.
  • زمان برداشت : اواخر تیرماه و اوایل مرداد ماه محصول نخلستان های بم به دست می آید.
  • طعم و مزه : خرمای مضافتی طعم شیرین و لذیذ و طبعی گرم دارد.

آیا خرمای مضافتی در مناطق دیگری نیز تولید می شود؟

کهنوج و جیرفت در استان کرمان، ایران شهر و سروان در استان سیستان و بلوچستان از دیگر مناطقی است که نخلستان های تولید نوع مضافتی خرما را در خود جای داده اند. اما بیشترین حجم تولید متعلق به منطقه بم کرمان می باشد.

یک اشتباه رایج در بین عموم وجود دارد و آن استفاده از واژه رطب است. رطب در اصل به خرمای خشک شده می گویند و محصولی که رطوبت دارد را می بایست با نام خرما خطاب نمود.

امیدواریم اطلاعات ارائه شده، موجب جلب رضایت شما خواننده گرامی شده باشد.

خرید، فروش و صادرات خرمای مضافتی بم

سبزینو بعنوان تامین کننده محصولات کشاورزی صادراتی برای تجار و شرکت های مدیریت صادرات، توانایی تامین و صادرات خرمای مضافتی بم در تناژ بالا و با بسته بندی سفارشی و صادراتی را دارد.

برای کسب اطلاعات در مورد نحوه فروش و شرایط صادرات این محصول، می توانید همه روزه بغیر از روزهای تعطیل رسمی، از طریق شماره های موجود در سایت، با بخش فروش شرکت تماس بگیرید و ضمن استعلام قیمت خرمای صادراتی، اطلاعات لازم در زمینه این محصول را بدست آورید.

به دلیل نواسانات موجود در نرخ ارز، از قرار دادن درج قیمت روز خرما (مضافتی) در سایت معذوریم. لذا خواهشمند است برای استعلام قیمت فقط به صورت تلفنی اقدام نمایید.

مشاوره صادرات

چنانچه در زمینه صادرات خرمای مضافتی نیاز به مشاوره دارید، می توانید در ساعات مذکور به صورت مستقیم از طریق شماره تماس 09131009342 با خانم مهندس نوروزی (مدیریت و سرپرست تیم فروش) در تماس باشید.

مشاوره خرید، فروش و صادرات » 09131009342 » خانم نوروزی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *