خاک لومی

(loam soil)

هر چه علم کشاورزی پیشرفت می کند، نیاز ما به اطلاعات در مورد کشاورزی نیز بیشتر می شود. خاک لومی خاکی است که احتمالا اگر بتازگی وارد عرصه کشاورزی شده اید، به شما پیشنهاد شده است.

به خوبی می دانیم که برای داشتن مزرعه ای سالم، خاک مناسب حرف اول را می زند. چرا که مواد غذایی کافی برای تغذیه گیاهان از طریق همین خاک به ریشه آنها می رسد. پس باید آب به مقدار کافی را برای تغذیه به ریشه گیاه برساند.

خاک لومی بهترین بافت را برای رشد گیاهان دارد و در ادامه به معرفی این خاک می پردازیم.

خاک لومی

لوم چیست؟

خاک لومی شامل 7 تا 27 درصد خاک رس، 28 تا 50 درصد سیلت یا گل و لای و کمتر از 52 درصد شن و ماسه است و به دلیل وجود شن و ماسه در این خاک، به آن خاک لومی شنی نیز گفته می شود.

این خاک ترکیبی است مساوی از شن و ماسه و سیلت و مقداری کمتر خاک رس. شن و ماسه که در بین این سه مورد، ذرات بزرگتری دارد، باعث ایجاد تهویه کافی در خاک می شود.

ذرات رس موجود در خاک لومی به دلیل کوچک بودن به راحتی در کنار هم جمع شده و آب را در خود نگه می دارد. سیلت یا گل و لای نیز اندازه ای مابین خاک رس و شن و ماسه دارد و برای حفظ رطوبت خاک و مخلوط کردن شن و ماسه و خاک رس از آن استفاده می شود.

خاک لومی، خاکی مناسب برای گیاهان

به دلیل متخلخل بودن بافت خاک، حرکت آب با سرعت مناسبی در آن امکانپذیر (نه خیلی تند و نه خیلی آهسته) و دسترسی گیاهان به آب تسهیل می شود. از اینرو خاک لومی خاکی است ایده آل برای کشاورزی.

با توجه به اینکه مواد آلی موجود در این خاک به سرعت مورد استفاده گیاهان قرار می گیرد، اضافه نمودن مواد عالی بصورت فصلی به خاک لومی توصیه می شود.

کلم رومانسکو یکی از صیفی جات می باشد که در صورتی که در کشت و کار آن از خاک لومی استفاده شود، محصول نهایی، محصولی حاصلخیز خواهد شد.


  • برای خرید کلم رومانسکو و فلفل دلمه ای برای صادرات با واحد فروش سبزینو تماس بگیرید
  • قیمت رومانسکو فقط از طریق استعلام تلفنی امکانپذیر است
  • استعلام قیت فلفل دلمه ای نیز فقط بصورت تلفنی
  • کارشناس فروش محصولات کشاورزی : خانم نوروزی 09131009342
  • کارشناس صادرات محصولات کشاورزی : تماس با واحد صادرات شرکت
  • قیمت صیفی جات بصورت روزانه در سایت منتشر و به روز رسانی می شود